Bewust onbewust

Door Chief op dinsdag 20 augustus 2019 07:56 - Reacties (18)
Categorieën: Familie, Over mij, Views: 2.904

Afgelopen vrijdag was het weer zover op het werk. Niemand kan zich er voor verstoppen, van assistenten tot de managing director: tijd voor de jaarlijkse, zo gevreesde, opfris cursus “everyday bias on the workfloor” . Vrij vertaald naar het Nederlands is dat dus “vooroordelen op de werkvloer”. Dan komt er een ingehuurde dame ons allen vertellen over vooroordelen, hoe ze tot stand komen, hoe ze zich uiten, etc. Begrijp me goed, het is nuttig om over vooroordelen te praten en na te denken maar om dat jaarlijks te herhalen……??! Ik zou zeggen, maak het onderdeel van het bestaande introductiepakket wat we al hebben voor nieuwe collega’s maar daar waren ze het bij de HR niet mee eens want “het is zo’n belangrijk onderwerp”. Mijn vooroordeel over de HR collega’s dat ze verre van pragmatisch zijn werd hiermee helaas bevestigd.

We hebben allemaal onbewuste vooroordelen die opgeroepen worden als we iemand zien bijvoorbeeld, dat is nu eenmaal hoe onze hersenen werken. Volgens de kenners worden dit soort vooroordelen opgeslagen in de “amygdala”, hetzelfde gedeelte dat ons zonder na te denken laat reageren op dingen zoals angst maar ook bijvoorbeeld dat je automatisch remt als je de remlichten van je voorganger ziet aanspringen. Je hersenen nemen een stukje informatie op en komt met een reactie op basis van die informatie. Wat voor informatie gebruikt wordt verschilt van persoon tot persoon. Huidskleur, geur, situatie, just to name a few. Vooroordelen zijn niet alleen negatief, het kan ook een positieve reactie in je oproepen. Omdat bijvoorbeeld iemand heel veel op die lieve tante van je lijkt of omdat die geur een fijn herinnering oproept. Vooroordelen zijn dan in mijn optiek niet goed of slecht, het gaat er namelijk denk ik om wat je met die vooroordelen doet. Laat je die het volledige beeld vormen of geef je iemand, en jezelf, de kans om elkaar beter te leren kennen tijdens een sollicitatiegesprek?

Als ik dit onderwerp dan op mijzelf betrek dan kan ik jullie vertellen dat ik heel erg geneigd ben om heel impulsief te reageren op mensen. Dat is deels hoe mijn hersenen werken en deels door ervaringen opgedaan in mijn leven. Zo heb ik als pokeraar mijzelf aangeleerd om op basis van heel beperkte informatie beslissingen te nemen wat versterkt werd door mijn latere banen waar ik vaak in een hele korte tijd beslissingen moet nemen op wat er in de markten gebeuren. Gelukkig heeft het bewustzijn van hoe ik werk er ook voor gezorgd dat ik de neiging om iemand heel snel te beoordelen de kop in druk. Dat ik bewust een stap terugneem, even tot drie tel voordat ik reageer.

Gerelateerd aan vooroordelen is discriminatie wat zich uit doordat iemand niet alleen het vooroordeel al heeft maar dat ook gebruikt om iemand te be,- of veroordelen. Kijk, als allochtoon heb ik te maken gehad met discriminatie door autochtone Nederlanders, daar kom je niet aan onderuit. Het interessante is echter dat ik hier in Singapore meer last heb van discriminatie door Nederlanders dan destijds in Nederland.

De Nederlandse conclave hier is, naar het schijnt, dik 10k koppen sterk waarvan veruit de meesten een expatcontract hebben. Expats zijn over het algemeen goed opgeleid en ruimdenkend maar dat laatste is relatief vaak onwaar voor de Nederlandse expats die ik tref. Het is heel gek maar als ik een Nederlandse expat hier alleen tref in bijvoorbeeld een speeltuin dan raken we altijd wel aan de praat maar als ik diezelfde Nederlander dan met een groepje Nederlanders tref dan lijkt het alsof ik niet besta. Even nogmaals voor de goede orde: het gaat om een aantal Nederlandse expats maar het gebeurt nog altijd relatief vaker dan in Nederland.

Wat ik nog erger vind is dat mijn oudste spruit ook het lijdend voorwerp is geweest. Onze oudste kan makkelijk leren. In de Cito toetsen die hij in groep 3 (wtf) scoort hij in de top 5%-iel, zijn leesniveau is dat van midden groep 6 en om van zijn rekeninzicht maar te zwijgen. Hij wordt dan in de klas ook regelmatig door de juf ingezet om andere kinderen te helpen wat hij prima kan, aldus dezelfde juf. Maar mensen gaan dus praten. Tijdens een borrel voor ouders van die klas vorig jaar kwamen mijn vrouw en ik iets later aan en schoven wij een beetje ongezien aan bij de groepjes ouders. Ineens hoorde ik “ach, dat Chinese joch zal wel naar achterlijk veel bijlessen moeten van zijn Tiger mom”. Aangezien onze zoon als enige in de klas van Chinese afkomst is hoef je niet heel veel gestudeerd te hebben om te begrijpen om wie het ging. Tot drie tellen hielp van geen meter in dit geval en ik wilde die man dus even de waarheid vertellen. Ik tikte op zijn schouders en wat denken jullie: zodra hij mij ziet kickt er iets in zijn amygdala (jaja, laten we het woord dan maar gebruiken ook) en loopt hij gewoon weg met zijn vrouw in zijn kielzog en het andere stel waar zij mee aan het praten waren verdween in hetzelfde tempo.

De overige ouders kijken vreemd op als ze die vier zien vertrekken maar ik heb geen zin om nog meer commotie te veroorzaken en dus maak ik maar een grapje in de trant van “ze zullen nog wel iets op het vuur hebben laten staan”. Die twee stellen zijn inmiddels verhuisd naar andere landen en dat is maar goed ook denk ik dan maar. Ik heb mijn ervaringen gedeeld met twee andere mannen die dezelfde profiel hebben als ik: mannen wiens ouders uit Hong Kong komen maar zelf in Nederlands zijn geboren en wat denken jullie, die hadden dus exact dezelfde ervaringen. Voor één van hen voldoende om hun kind bij een andere school onder te brengen.

Zover wil ik nog niet gaan maar ik merk wel dat ik er steeds meer negatieve energie aan kwijt ben dus om te zeggen dat het mij niets doet is verre van de waarheid. Ik begrijp ook niet helemaal waarom wij er in Nederland minder last van leken te hebben? Is dat omdat er in Nederland nog Nederlandse Antillianen, Marokkanen en Turken zijn die hier vrijwel niet aanwezig zijn en waarover de Nederlandse publieke opinie nog negatiever zijn waardoor wij van Chinese afkomst er dus relatief beter voor staan? Het antwoord zal wel noch eenduidig noch makkelijk te geven zijn maar jammer vind ik het wel.

Volgende: Hong Kong, a whole different way 26-08 Hong Kong, a whole different way
Volgende: Ben en Las Vegas, deel 4 05-08 Ben en Las Vegas, deel 4

Reacties


Door Tweakers user Andros, dinsdag 20 augustus 2019 08:17

Het zal wellicht iets te maken hebben met de aard van het beestje. Nederland (en verschillende landen in West-Europa) zijn de jongste jaren een beetje overspoeld met allerlei soorten mensen van overal. Of het nu Marokkanen zijn, Turken, Roemen, Polen, Antilianen, Chinezen, Sri Lankezen en weet ik het wat nog meer. In veel steden lijken de oorspronkelijke bewoners een minderheid en statistisch veroorzaken bepaalde bevolkingsgroepen meer problemen dan anderen, of dat nu gaat om verbaal geweld op straat of misbruik van sociale voorzieningen. Er is gewoon een flinke groep mensen die daar vraagtekens bij zet en omdat niet alle losse groepen op het zicht uit elkaar zijn te houden ontstaat er een soort wrok naar alles wat vreemd is.

Wel is het zo dat verschillende groepen anders reageren. Jij geeft aan van Aziatische afkomst te zijn en die staan er bij sommigen bekend om makkelijk mee te lachen maar niets te doen. Je geeft het in je voorbeeld zelf al aan dat je de roddelaars aan spreekt maar ze direct voor anderen verdedigt terwijl ze net je kind beledigd hebben om de rust te bewaren. Een ander zou compleet uit zijn vel springen en direct roepen "hij zei dit en dat over mij/familie, wil iemand nog wat?" om zich te laten gelden. En ergens staan Aziaten er gewoon om bekend, hardwerkend, je hoort ze niet. Zing voor mijn part "hankie pankie shanghai" terwijl je je ogen omhoog trekt, ze lachen wat schaperig mee terwijl je ze diep van binnen beledigt.

Ander voorbeeldje, vorige week roept ene Johan Derksen op nationale tv dat Turkije een kutland is. Die man staat er om bekend geen blad voor de mond te nemen maar intussen vliegen de doodsbedreigingen weer in het rond, Erdogan zal em kapot neuken, enge ziektes hier, enge ziektes daar, je kent het wel. Zou hetzelfde gebeurt zijn als hij "kutland" had geroepen over Taiwan? België? De VS? Kiribati? Mijn hele betoog zal wellicht wat generaliserend over komen en daar trek ik me doorgaans ook geen bal van aan omdat ik weet dat er een waarheid in zit. Sommige groepen staan bekend als onruststokers en anderen heb je totaal geen last van. Het is niets anders dan dat er in vakantieoorden geklaagd wordt over luidruchtige Britten, slopende Russen en je ze nooit hoort over rustige mensen uit Zweden of Luxemburg. Het enige dat je er aan kunt doen is zelf wat weerbaarder worden. En waarom je er in Nederland minder last mee had? Hier loopt zoveel verschillend volk rond dat ze hier liever kankeren op de groep waar het meeste last mee is. En tja, daar loopt nog een rechtszaak over van iemand die vroeg of er meer of minder van moesten zijn. Ik vraag me nog altijd af of die rechtszaak er ook was geweest mocht die vraag over andere bevolkingsgroepen gaan.

Door Tweakers user Drardollan, dinsdag 20 augustus 2019 08:50

Jullie staan er beter voor omdat jullie gewoon heerlijke gerechten door het luikje laten komen }:O

Door Tweakers user swoek, dinsdag 20 augustus 2019 09:09

Andros schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:17:
...
Wel is het zo dat verschillende groepen anders reageren. Jij geeft aan van Aziatische afkomst te zijn en die staan er bij sommigen bekend om makkelijk mee te lachen maar niets te doen. Je geeft het in je voorbeeld zelf al aan dat je de roddelaars aan spreekt maar ze direct voor anderen verdedigt terwijl ze net je kind beledigd hebben om de rust te bewaren. Een ander zou compleet uit zijn vel springen en direct roepen "hij zei dit en dat over mij/familie, wil iemand nog wat?" om zich te laten gelden. En ergens staan Aziaten er gewoon om bekend, hardwerkend, je hoort ze niet. Zing voor mijn part "hankie pankie shanghai" terwijl je je ogen omhoog trekt, ze lachen wat schaperig mee terwijl je ze diep van binnen beledigt.

...
Wow, over vooroordelen gesproken... Jij bevestigt hier even precies wat Chief bedoelt.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 augustus 2019 09:11]


Door Tweakers user Andros, dinsdag 20 augustus 2019 09:12

Drardollan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:50:
Jullie staan er beter voor omdat jullie gewoon heerlijke gerechten door het luikje laten komen }:O
Dit soort grappen bedoel ik dus. Deze opmerking is vrij stereotiep en hoewel bedoelt om te lachen kan het verkeerd over komen. Zou je een grap maken over een lang mes en een bonk schapenvlees met knoflook bij een Turk dan is de kans een stuk groter dat die over de zeik gaat. Doorgaans zullen Nederlanders zo'n grap niet recht in het gezicht van een Turk zeggen maar een grap over de Chinese restaurants, lachen, gieren, brullen.

Herinneren we nog de "nummer 39 met rijst" grap die Gordon maakte over een Chinese deelnemer bij een of andere talentenshow? Zo'n jongen staat daar al vol zenuwen en krijgt dan zo'n opmerking. Sommige andere groeperingen zouden massaal de straat op gaan, alles kapot slaan, Gordon bedreigen en ga zo maar door. Bij een Chinees gebeurt dit niet en kan zo'n gedrag onbestraft blijven. Ergens heel raar...

Door Tweakers user Andros, dinsdag 20 augustus 2019 09:17

swoek schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:09:
[...]


Wow, over vooroordelen gesproken... Jij bevestigt hier even precies wat Chief bedoelt.
En wat doet Chief er aan? Lieg ik ergens? Er is een verschil tussen vooroordelen en stereotieperingen maar dat heeft ergens zijn oorsprong. Over alle bevolkingsgroepen wordt er vanalles gezegd, zowel positief als negatief. Fransen zijn chauvinistisch, Britten eten alleen maar vet, Italianen zijn moederskindjes en ga zo maar door. Als ik reisfolders moet geloven zit de wereld vol vriendelijke gezellige mensen, dat zinnetje staat bij elke stad of bestemming wel vermeld. Terwijl dat niet zo is. Sommige buitenlanders zien Nederland ook alleen maar als drugshol vol hoerenkasten. Dat zal toch zo blijven en hoe stereotiep ook, het heeft altijd een oorsprong.

https://i.pinimg.com/orig...d57d723934f30d8339129.jpg

Hmz, plaatje niet werkt. Bon, dan maar link :)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 augustus 2019 09:18]


Door Tweakers user swoek, dinsdag 20 augustus 2019 09:36

Andros schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:17:
[...]


En wat doet Chief er aan? Lieg ik ergens? Er is een verschil tussen vooroordelen en stereotieperingen maar dat heeft ergens zijn oorsprong. Over alle bevolkingsgroepen wordt er vanalles gezegd, zowel positief als negatief. Fransen zijn chauvinistisch, Britten eten alleen maar vet, Italianen zijn moederskindjes en ga zo maar door. Als ik reisfolders moet geloven zit de wereld vol vriendelijke gezellige mensen, dat zinnetje staat bij elke stad of bestemming wel vermeld. Terwijl dat niet zo is. Sommige buitenlanders zien Nederland ook alleen maar als drugshol vol hoerenkasten. Dat zal toch zo blijven en hoe stereotiep ook, het heeft altijd een oorsprong.

https://i.pinimg.com/orig...d57d723934f30d8339129.jpg

Hmz, plaatje niet werkt. Bon, dan maar link :)
Andros, dat is denk ik, nu juist waar Chief het over heeft: het generaliseren en polariseren om een individu bewust of onbewust te be- of veroordelen. En je hebt een punt, dat doet iedereen en heeft een kern van waarheid voor een deel van de betreffende (bevolkings)groep. Stereotypering is niet handig bij het beoordelen van een individu zonder hem/haar te kennen. Je mag best zeggen dat Aziaten overambiteus zijn of makke schapen zijn, maar als je dat tegen iemand zegt zonder hem/haar te kennen dan vind ik dat vooroordelend.

Oh en de ooghoeken optrekken en hanky panky shanghai? Dat is gewoon racistisch.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 augustus 2019 09:45]


Door Tweakers user elhopo, dinsdag 20 augustus 2019 10:00

Mensen zijn geneigd om groepjes te vormen. Binnen de groep ben je veilig. De strijd is dan groep tegen groep. Ajaxfans vs. Feyenoordfans, Volvorijders vs. BMW rijders. Werkvloervolk vs. kantoorvolk. Rijken vs. armen. Stad A tegen stad B, mannen vs vrouwen..Zo kan je tijden doorgaan. Het oerinstinct zegt aansluiten bij een groep, dan ben je veilig.

Voor de groep ben je ook bereid wat te doen, want dan toon je je waarde binnen de groep. Als je als crimineel binnen een bende een andere crimineel van een andere bende in elkaar hebt geslagen toon je je waarde, en stijg je binnen de rangorde in de groep. Iemand anders proberen zwart te maken hoort daar ook bij, daarmee druk je zijn of haar sociale status ook omlaag, zodat jij weer hogerop komt. Negatief opvallen binnen de groep is echt not done, dadelijk accepteert de groep jou niet, en wordt je uitgestoten. Daarom conformeer je je maar aan de groep en kan je zelfs gedrag vertonen waar je het zelf misschien niet mee eens bent.

Je kan het vergelijken met de apenrots in een dierentuin. De aap die bovenaan zit bepaalt de regels. Iedereen kijkt naar hem op. Om bij hem in de gunst te komen trap je andere apen aan de kant, en probeer je zo goed mogelijk aan de regels te voldoen. Als jij een regel kan introduceren aan de opper aap waardoor jij er beter vanaf komt stijg je in de rangorde.

Waarom dat hier in Nederland anders is als Nederlanders in het buitenland is vanuit dit perspectief dan ook wel te verklaren. De groep Nederlanders daar is veel kleiner. Hier in Nederland is profileren niet zozeer aan de orde. We zijn met 17 miljoen mensen, aan wie wil je je sociale status bewijzen? Dat kan beter binnen een subgroep. Nederlander zijn is hier geen ding. Ajaxfan wel, of BMW rijder. Pas als de groep Nederlanders een minderheid zou worden is het een ding. Daar echter is de situatie anders. Er zijn relatief weinig Nederlanders en degene die er zijn willen allemaal bovenop de rots zien te komen. Iemand naar beneden drukken omdat die anders is is dan ineens wel een strategie die werkt, omdat de groep waarbinnen je jezelf kan bewijzen veel kleiner is.

Hoe kan je jezelf wapenen hiertegen? Er zijn twee manieren. Negeren of er in meegaan. Er in meegaan zou zijn geweest: "Discrimineert hij nou andere Nederlanders? Terwijl hij hier zelf een minderheid is? Dat kan toch echt niet..". Je raakt zo een aantal snaren en drukt zijn status naar beneden, terwijl je zelf nieuwe regels introduceert. Negeren kan ook, maar daar verandert niets mee.

De volgende keer als je weer bij zoiets rondloopt moet je maar denken: Zo gaat dat op de apenrots...

Door Tweakers user Tazzios, dinsdag 20 augustus 2019 10:06

swoek schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:36:
[...]
Oh en de ooghoeken optrekken en hanky panky shanghai? Dat is gewoon racistisch.
Tuurlijk de racisme kaart!
Op welke manier valt er uit de vertoning te halen dat de Aziaten inferieur en de gene die het doet superieur?

Kleuterniveau, beledigend, lomp; zeker! racistisch; nee.
Ik zou de gene die het doet als inferieur aanduiden! :+

Door Tweakers user Andros, dinsdag 20 augustus 2019 10:29

swoek schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:36:
[...]


Andros, dat is denk ik, nu juist waar Chief het over heeft: het generaliseren en polariseren om een individu bewust of onbewust te be- of veroordelen. En je hebt een punt, dat doet iedereen en heeft een kern van waarheid voor een deel van de betreffende (bevolkings)groep. Stereotypering is niet handig bij het beoordelen van een individu zonder hem/haar te kennen. Je mag best zeggen dat Aziaten overambiteus zijn of makke schapen zijn, maar als je dat tegen iemand zegt zonder hem/haar te kennen dan vind ik dat vooroordelend.

Oh en de ooghoeken optrekken en hanky panky shanghai? Dat is gewoon racistisch.
Het is ook veroordelend maar het gebeurt gewoon continu, je verandert de mens niet. Daar begin ik ook mee, dat is de aard van het beestje. En hankie pankie shanghai is zeker racistisch, toch werd het vroeger zelfs nog in een kleuterschool gezongen. Kinderen wezen dan zelfs naar het enige Aziatische kindje in de klas met de melding "dat gaat over jou" en de juf lacht er wat bij. Vonden we vroeger normaal, tegenwoordig kan het niet meer (en terecht).

Door Tweakers user !!Klabaahhmm!!, dinsdag 20 augustus 2019 10:37

Ik denk dat Chief gewoon het "lekker Nederlanders onder elkaar over de locals kletsen" beeld verstoort. Dit voedt wel mijn vooroordeel dat de expats, ook zij hier net over de grens, die zo bij elkaar kruipen niet bepaald hun horizon aan het verbreden zijn, wat je wel zou verwachten.

Wat er vervolgens door de xenofoben hier weer allemaal geschreven wordt..... Kan dáár nu niet eens een pilletje tegen uitgevonden worden: Xenofobie.

Door Tweakers user Technomania ®, dinsdag 20 augustus 2019 11:45

Stof tot nadenken op de maandag dinsdag. :)

Als 1e ben ik jaloers op je "gave" om een stapje terug te doen voor je impulsief gaat reageren. Dat heb ik dus totaal niet. Ik ben een enorme flapuit en het gebeurd vaak dat ik mij bedenk dat ik dat beter niet had kunnen zeggen of beter had moeten formuleren.

Opvallend is dat je als chinees last hebt gehad van discriminatie. Dacht juist dat jullie dusdanig ingeburgerd waren dat dat niet aan de orde is. Misschien een grapje over de r niet kunnen zeggen, maar besef mij niet dat het discriminerend over kan komen.

Typisch dat kaaskoppen een Aziaat in een Aziatisch land discrimineren. Iets met de pot verwijt de ketel?

En die jaloerse ouders die commentaar geven op je makkelijk lerende oudste moet je gewoon negeren. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 20 augustus 2019 17:11]


Door Tweakers user Chief, woensdag 21 augustus 2019 02:44

Drardollan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:50:
Jullie staan er beter voor omdat jullie gewoon heerlijke gerechten door het luikje laten komen }:O
Dan doe je toch echt de doner kebab, roti etc te kort!!! ;)
!!Klabaahhmm!! schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:37:
Ik denk dat Chief gewoon het "lekker Nederlanders onder elkaar over de locals kletsen" beeld verstoort. Dit voedt wel mijn vooroordeel dat de expats, ook zij hier net over de grens, die zo bij elkaar kruipen niet bepaald hun horizon aan het verbreden zijn, wat je wel zou verwachten.
Nou, de meeste expats die ik ken zijn wel meer open minded dan de gemiddelde mens hoor maar helaas viel mij het e.e.a. op. Ik vind het ook niet onlogisch dat mensen in het buitenland toch hun landgenoten aldaar opzoeken alleen is het dan jammer dat ik als allochtoon dan blijkbaar niet voor landgenoot word gezien door sommigen.
Technomania ® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:45:
Stof tot nadenken op de maandag dinsdag. :)

Als 1e ben ik jaloers op je "gave" om een stapje terug te doen voor je impulsief gaat reageren. Dat heb ik dus totaal niet. Ik ben een enorme flapuit en het gebeurd vaak dat ik mij bedenk dat ik dat beter niet had kunnen zeggen of beter had moeten formuleren.

Opvallend is dat je als chinees last hebt gehad van discriminatie. Dacht juist dat jullie dusdanig ingeburgerd waren dat dat niet aan de orde is. Misschien een grapje over de r niet kunnen zeggen, maar besef mij niet dat het discriminerend over kan komen.

Typisch dat kaaskoppen een Aziaat in een Aziatisch land discrimineren. Iets met de pot verwijt de ketel?

En die jaloerse ouders die commentaar geven op je makkelijk lerende oudste moet je gewoon negeren. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan.
Nou G, dat gaat niet vanzelf bij mij :) Wat ik al zei, ik ben van nature heel impulsief en ik moet echt mezelf dwingen om mijn bek/impuls tegen te houden VOOR ik iets zeg/doe :)

Negeren van commentaren vind ik niet moeilijk TENZIJ het over mijn kroost gaat. Heel barbaars maar dan kicken blijkbaar mijn oerinstincten in :)

Door Tweakers user ikt, woensdag 21 augustus 2019 11:38

Technomania ® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:45:
Stof tot nadenken op de maandag dinsdag. :)

[...]

Opvallend is dat je als chinees last hebt gehad van discriminatie. Dacht juist dat jullie dusdanig ingeburgerd waren dat dat niet aan de orde is. Misschien een grapje over de r niet kunnen zeggen, maar besef mij niet dat het discriminerend over kan komen.

[...]
Als niet-Chineze Aziaat - Systematische discriminatie? Zeker niet, maar je bent overal toch "die Chinees" (ook al ben je dat niet), krijg je dagelijks/wekelijks "hanky panky shanghai" of "ching chang chong" of "nihao" naar je kop geslingerd door groepjes fietsende scholieren. Ongeacht of ik in mijn thuisdorp ben of honderd kilometer in een andere stad.

Op een of andere manier lijkt Aziaatje pesten/plagen toch meer ingeburgerd, dan "oehoe aha"/apengeluiden naar een zwart persoon te maken, "allahu akbar" te roepen naar iemand die eruit ziet alsie uit het midden-oosten komt, of iets in die trant.

Vind ik het erg? Nee - al zou het fijn zijn om wat minder vaak op deze manier herinnerd te worden dat je niet blank bent.

Door Tweakers user Drardollan, woensdag 21 augustus 2019 17:39

Chief schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 02:44:
[...]

Dan doe je toch echt de doner kebab, roti etc te kort!!! ;)
Ook de Turken en Indiërs staan er goed op! Maar ze missen wel het luikje ;)

Door Tweakers user SeenD, woensdag 21 augustus 2019 17:42

ikt schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:38:
[...]


Als niet-Chineze Aziaat - Systematische discriminatie? Zeker niet, maar je bent overal toch "die Chinees" (ook al ben je dat niet), krijg je dagelijks/wekelijks "hanky panky shanghai" of "ching chang chong" of "nihao" naar je kop geslingerd door groepjes fietsende scholieren. Ongeacht of ik in mijn thuisdorp ben of honderd kilometer in een andere stad.

Op een of andere manier lijkt Aziaatje pesten/plagen toch meer ingeburgerd, dan "oehoe aha"/apengeluiden naar een zwart persoon te maken, "allahu akbar" te roepen naar iemand die eruit ziet alsie uit het midden-oosten komt, of iets in die trant.

Vind ik het erg? Nee - al zou het fijn zijn om wat minder vaak op deze manier herinnerd te worden dat je niet blank bent.
Ja, zo bizar vind ik dat. Ik heb een vriend van Indonesische komaf en als wij samen in een winkelcentrum lopen dan krijgt ie niks naar zn hoofd geslingerd. En als ik 2 meter achter 'm loop dan krijgt ie opmerkingen.

@Chief verhaal
wel zonde dat sommigen zo reageren... Best triest... Ik heb dat een beetje opgemerkt, ik heb een kleine 6 maanden in west-china gewerkt, en ik ben toen in het begin een paar keer naar expat-plekken geweest, cafe's clubs en dat soort dingen, maar die sfeer daar vond ik helemaal niks. Die heb ik later allemaal gemeden en ben toen meer energie gaan steken in de Chinese vrienden die ik daar aan het maken was, de laatste helft van m'n verblijf heb ik alleen maar laowai's(foreigners) gezien op het werk, maar m'n sociale leven was helemaal gemixt met Chinezen en met een aantal heb ik nu nog steeds contact. Heel soms komen ze naar Nederland en dan trek ik een weekje met ze op.

Why can't people just get along...

Door Tweakers user Lo_, donderdag 22 augustus 2019 12:49

Altijd heel leuk om je blogs te lezen! Ik heb (nu een paar jaar geleden) een half jaar in Singapore gestudeerd en lees je stukken er over dan ook meestal met een tikje nostalgie.

Voor mij werd ondanks de culturele mix mijn achtergrond daar wel ook een punt - iets waar ik daarvoor voor mijn gevoel nog nooit echt mee te maken had gehad. Ik had nog nooit van het woord 'Caucasian' gehoord tot ik het als mijn ras op de toelatingsformulieren moest invullen. Dat je dat moet invullen voelt trouwens haast vies om te doen.

Ik stond denk ik aan de andere kant van de vergelijking. Tegen wil en dank voelde het voor mij alsof mijn uiterlijk ineens dichter bij het schoonheidsideaal lag. Daar hangen ook andere vooroordelen aan, niet alleen positief ('Ang mo'). Dit geeft door stereotypering een bepaalde manier waarmee mensen met je omgaan. Ook ik moet toegeven dat het toch wel een effect op me had. Het voelde dan vooral als positieve energie, met het besef dat je daar helemaal geen recht op hebt en een klein beetje het gevoel dat toch je anders bent. Ik was dan geen echte expat maar volgens mij heb ik (hopelijk) niet op de manier gereageerd die jij beschrijft. Even praten met Nederlanders was altijd wel leuk, maar dat deed ik niet per se vaak met een hele groep. Juist de diversiteit aan culturen kan leuk zijn.

Misschien toch goed om een dag per jaar het even te bespreken? :X
Het is wel een tricky onderwerp - helaas is er op internet geen ingehuurde dame om het een beetje in nette lijnen te laten verlopen.

Door Tweakers user Chief, vrijdag 23 augustus 2019 03:31

SeenD schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:42:
[...]


Ja, zo bizar vind ik dat. Ik heb een vriend van Indonesische komaf en als wij samen in een winkelcentrum lopen dan krijgt ie niks naar zn hoofd geslingerd. En als ik 2 meter achter 'm loop dan krijgt ie opmerkingen.

@Chief verhaal
wel zonde dat sommigen zo reageren... Best triest... Ik heb dat een beetje opgemerkt, ik heb een kleine 6 maanden in west-china gewerkt, en ik ben toen in het begin een paar keer naar expat-plekken geweest, cafe's clubs en dat soort dingen, maar die sfeer daar vond ik helemaal niks. Die heb ik later allemaal gemeden en ben toen meer energie gaan steken in de Chinese vrienden die ik daar aan het maken was, de laatste helft van m'n verblijf heb ik alleen maar laowai's(foreigners) gezien op het werk, maar m'n sociale leven was helemaal gemixt met Chinezen en met een aantal heb ik nu nog steeds contact. Heel soms komen ze naar Nederland en dan trek ik een weekje met ze op.

Why can't people just get along...
Yea, gelukkig zijn dit soort mensen in de minderheid maar het is zoals het is.
Lo_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:49:
Altijd heel leuk om je blogs te lezen! Ik heb (nu een paar jaar geleden) een half jaar in Singapore gestudeerd en lees je stukken er over dan ook meestal met een tikje nostalgie.

Voor mij werd ondanks de culturele mix mijn achtergrond daar wel ook een punt - iets waar ik daarvoor voor mijn gevoel nog nooit echt mee te maken had gehad. Ik had nog nooit van het woord 'Caucasian' gehoord tot ik het als mijn ras op de toelatingsformulieren moest invullen. Dat je dat moet invullen voelt trouwens haast vies om te doen.

Ik stond denk ik aan de andere kant van de vergelijking. Tegen wil en dank voelde het voor mij alsof mijn uiterlijk ineens dichter bij het schoonheidsideaal lag. Daar hangen ook andere vooroordelen aan, niet alleen positief ('Ang mo'). Dit geeft door stereotypering een bepaalde manier waarmee mensen met je omgaan. Ook ik moet toegeven dat het toch wel een effect op me had. Het voelde dan vooral als positieve energie, met het besef dat je daar helemaal geen recht op hebt en een klein beetje het gevoel dat toch je anders bent. Ik was dan geen echte expat maar volgens mij heb ik (hopelijk) niet op de manier gereageerd die jij beschrijft. Even praten met Nederlanders was altijd wel leuk, maar dat deed ik niet per se vaak met een hele groep. Juist de diversiteit aan culturen kan leuk zijn.

Misschien toch goed om een dag per jaar het even te bespreken? :X
Het is wel een tricky onderwerp - helaas is er op internet geen ingehuurde dame om het een beetje in nette lijnen te laten verlopen.
Thanks!

Door Tweakers user Lednov, maandag 26 augustus 2019 09:26

Dat is gewoon racistisch.
Nee, dat is het niet. Kwetsend wellicht beledigend, dat zou kunnen. En ja, er zit een groot verschil tussen kwetsen en beledigen.
Tegenwoordig wordt alles gelijk op de grote hoop van racisme gegooid. Terwijl Racisme toch echt iets heel anders is.

Ik heb veel vrienden die donker zijn. En ik merk geregeld dat wanneer zij iets vragen dat ík dan het antwoord krijg. Of als zij iets doen, ík aangesproken word.
En daar zit een aard van (onbewust!) racisme. Want de Witte Man zal het wel begrijpen en aan hem kan ik het beter uitleggen. En als ik dan wegloop, vaak zonder iets te zeggen, dan worden ze nog kwaad ook, omdat ik dan asociaal ben! Ja hoor eens, ik heb de vraag niet gesteld, dus aan mij hoef je het niet te vertellen, doe dat lekker aan degene die de vraag stelt.
En dit is niet incidenteel, dit is wekelijks het geval.

En ook met Collega's merk ik het. Wij werken veel met Polen. En ik merkte keer op keer dat zij voor mij méér willen doen, dan voor anderen. En toen ik daar ooit eens naar vroeg, kwam het simpele antwoord, dat ik hen altijd met respect behandel.
'Wij' in 'het westen' zeggen dat je respect moet verdienen, terwijl mijn ervaringen beter zijn, als je iedereen vanaf nul al met respect behandelt.

[Reactie gewijzigd op maandag 26 augustus 2019 09:31]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.